• Lesly Vancoillie

Schrijf het van je af!

Bijgewerkt: 24 mei 2018


In deze blogpost wil ik het hebben over wat positief denken voor mij betekent en hoe je kan leren anders om te gaan met piekergedachten.


Laatst vertelde één van mijn cliënten dat ze moeite heeft met het woord 'positief' zijn. Ze doet keihard haar best, maar soms als ze wakker wordt en haar ogen opent, gaan er alleen maar negatieve gedachten door haar hoofd en dat haat ze!

Ze vecht met en veroordeelt haarzelf dat ze zo negatief is, want ze weet dat ze anders zou moeten denken, dus heeft ze weerstand tegen al dat positief gedoe! Toch raapt ze al haar moed bij elkaar en probeert ze te denken aan alles waar ze dankbaar voor is, maar ze voelt het niet!


Wat nu?


Vanuit mijn eigen ervaring met hetzelfde gevecht ben ik op zoek gegaan wat kan werken om dergelijk innerlijk conflict te vermijden.

Positief denken betekent voor mij niet dat je altijd in topvorm moet zijn, dat je jou nooit mag slecht voelen of dat alles altijd rozengeur en maneschijn zou moeten zijn. Integendeel, om positief in het leven te kunnen staan is het net belangrijk dat je eerst de ruimte geeft aan datgene wat je denkt en voelt. Probeer je jezelf te forceren zoals mijn cliënt deed, dan voelt het als een pleister op de wonde en voelt het vanbinnen als artificieel.

Soms kan het helpen om gewoon jouw focus te verleggen van negatief naar positief, ik ben de laatste om dit tegen te spreken, maar vaak blijft een onderhuids stemmetje knagen en vragen om aandacht.

Ik ben al vele jaren actief de wet van aantrekkingskracht aan het bestuderen en ermee aan het experimenteren, wat ik hiervan vooral heb geleerd is dat het absoluut belangrijk is om aandacht te besteden aan onze onderbewuste gedachten en gevoelens. Want het is vanuit die energie dat we onze omstandigheden creëren. Dankbaarheid voelen vanuit je hart lukt veel makkelijker als je niets onderdrukt!

Omdat we meester zijn in het onderdrukken van wat we diep vanbinnen voelen, wil ik graag een krachtige oefening delen met jou.

Het enige wat je nodig hebt is een blad papier, potlood, gom en je open alerte versie van jezelf. 😉

Omdat we 's morgens het meest in contact staan met het onderbewuste deel van onszelf is het belangrijk dat je de oefening onmiddellijk doet bij het wakker worden:


- Probeer onderstaande oefening minimum 5 à 10 minuten vol te houden voor je jouw dag start. (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt, hoewel tijd is een keuze ;-) - Zodra je wakker wordt luister je goed naar jezelf, welke gedachten hoor je, welke gevoelens zijn er? - Veroordeel absoluut niet wat je net hebt gehoord en/of gevoeld : je mag je slecht voelen, je mag negatief denken... - Neem het blad en potlood en noteer alles wat er door je hoofd gaat. Of je het nu wel of niet zinvol vind, schrijf het gewoon op! Het gaat erom dat je afschrijft wat in je hoofd zit en dat je jezelf zwart op wit confronteert met wat er echt in je omgaat. bv. je denkt 'pffft, ik ben nog moe....30 seconden later 'oh, ik moet straks nog naar de winkel...' 1 minuut later 'ik heb pijn in mijn rug', weer een aantal seconden later 'ik voel me slecht, ik haat mijn werk, ik heb er echt geen zin in, wat scheelt er toch met mij' ...enz Wat je opschrijft kan echt heel chaotisch zijn, dat is normaal want onze geest is ook chaotisch (ook de 'monkey mind' genoemd in de mindfulness). - Breng langzaam maar zeker de momenten van stilte in kaart : je zal opmerken dat er ook seconden van stilte zullen zijn. Hoe meer je van je afschrijft, hoe meer stilte er op de duur zal komen. Focus je tijdens deze stilte momenten op jouw ademhaling en wees niet boos als er opnieuw een gedachte komt, schrijf die gewoon verder af. - Lees na 5 à 10 minuten alles opnieuw wat je hebt opgeschreven. Schrik je van hetgene wat je opschreef, heb je een oordeel? Ga na voor jezelf hoe het voelt om dit opnieuw te lezen. Stel jezelf de vraag of je nog steeds hetzelfde denkt of voelt. Misschien kan je de oude gedachten vervangen door nieuwe constructieve gedachten? - Om af te sluiten zeg je luidop tegen jezelf : 'ik aanvaard dat ik me zo voel/denk'. - Nu kan je ervoor kiezen om datgene wat je opschreef uit te wissen met een gom. Maar nogmaals, NIETS MOET! Het gebruiken van de gom werkt het best als je een 'klik' hebt ervaren bij jezelf en je klaar bent om de belemmerende gedachten en emoties los te laten. Zoniet, dan sluit je de oefening af met de gedachte ‘ik aanvaard dat ik me zo voel/denk.’

Onthou : de basis van de oefening is en blijft dat je jou mag slecht voelen en je mag negatief denken, je hoeft dus helemaal geen 'positief' resultaat te behalen! (wat een verademing, toch? 😉)

Door met deze oefening aan de slag te gaan op moeilijke dagen ben je eerlijk met jezelf, vermijd je dat je jouw emoties gaat onderdrukken, leer je om nieuwe, constructievere gedachten te kiezen en wordt positief in het leven staan makkelijker.

In mijn coachings leer ik mensen oplossingsgericht denken en leer ik hen belemmerende gedachten te vervangen door krachtige, constructieve gedachten die geloofwaardig zijn, waardoor het niet artificieel aanvoelt. Hierdoor komt er opnieuw ruimte voor meer innerlijke rust en positiviteit.

Wil jij ook kennis maken met mijn manier van werken? Laat het mij dan als de bliksem weten, ik help je graag verder!

Vind je deze tip waardevol en wil je er iemand anders mee inspireren, deel dan gerust mijn blogpost.


Positieve groetjes 😉 Lesly

0 keer bekeken